Haziran 08, 2008

Retrospective Starbucks

Bir kahve tutkunuyum. Evet, açıkça söylüyorum, bir günüm kahvesiz geçemez hale geldi. Kahvenin en hızlı ve en sevdiğim versiyonu tüm dünyada olduğu gibi Starbucks. Herhangi bir caféde kahve içmekten haz etmiyorum, hemen bulduğum en yakın Starbucks'a koşarak sıcak,soğuk,öyle yada böyle bir Mocha seçiyorum. Bu sefer de, retro ile kahve merakımı harmanladım ve gözümden kaçan bir habere takıldım. Bildiğimiz gibi Starbucks logosu yeşil üzerine uzun saçlı bir deniz kızı ifadesinden oluşuyor. Lakin çok uzun bir geçmişe sahip olan bu kurumun değişmiş gelişmiş logosu bizim aşikar olduğumuz. Nasıl anlatsam nereden bağlasam, bugün pek bir kabiliyetsizim açıkçası ama, söylemek istediğim ilk logosu kahverengi üzerinde göğüsleri ve göbeği ortalarda salınan, ikiz kuyruklu bir Yunan deniz kızı varmış. Zaman içerisinde kahverenginin her ne kadar kahveyi simgelediğine inanılsada, bir softluk arayışına girilmiş. Bir kahve üzerinde fazla nü duran bu denizkızı tepkilere maruz kalmış ve açıkta kalan göğüsleri ve göbeği uzayan saçlarıyla örtülmüş. Daha sonra, 1987'den itibaren yeşil rengin hakim olduğu, kuyruklarından eser kalmamış bir deniz kızına sahip olmuşlar. Neden mi eski logoyu uzun uzadıya yazıyorum? Çünkü, Starbucks 2006 yılında 35.yıl dönümü kutlaması olarak eski logolarını kullanarak bir süre dağıtım yapmış. (Ben nasıl kaçırdım hala bilmiyorum!) Şu sıralardada 8 hafta süresiyle tekrar eski logolarını gündeme getirmek, hatta reklamlara taşıma planları kuruyorlarmış. Bu da akıllara, retronun bir pazarlama aracı olarak tekrar tekrar kullanıldığını getiriyor. Design firmaları, Starbucks'ın içinde bulunduğu uygulamanın kendilerini geliştirdikleri sürece bir tehlikeye sahip olmadığını söyleselerde, bu retro hareket, Starbucks Yönetim Kurulu Başkanı Howard Schultz himayesi altındaki ilişkileri sıcak tutma, iyi dilekleri kendisinden uzaklaştırmama taktikleri olarak izleniyor. Çünkü, son yıllarda artan fiyatlar, makina yapımı sütler ve kötü harmanlar Starbucks'ın bu yoldan koşması gerektiğini, eski günleri yad etme ihtiyacını ortaya getiriyor. Son bir hatırlatma, neden kahve renk yerine yeşile geçildi diye sorarsanız, İtalyan bayrağından esinlenilerek, sıcak duyguları canlandırdığına inanılmış. Şimdi eski logonun dönüşünü, hevesle bekliyorum. Yaşasın pazarlama ruhu!